"A médiatudatosság azt jelenti, hogy a művészek a képeket az általuk
alkalmazott médium kontextuális jelentésének és jelentőségének tudatában, arra reflektálva,
és e reflexiót a műbe visszaforgatva hozzák létre. Vagyis nem festenek, mintáznak, fotóznak,
rajzolnak „csakúgy”, „érzésből”; de nem is a művészi kifejezés technikai problémái vagy
éppen absztrakt formai minőségei foglalkoztatják őket „önmagukban”, mint ahogy nem is
egyszerűen tartalmakat akarnak elmesélni. Tudják, hogy egy adott médiumnak, formátumnak
és/vagy reprezentációs rendszernek mi a (nem elsősorban szakmai) jelentése, jelentősége és
használata. Következésképpen tudják, hogy milyen hatásokat képes közvetíteni, vagyis
miképpen képes befolyásolni a „közfelfogást”, azaz, miként politizál. (A politizálás szót itt
eredeti értelmében használom, vagyis a polis dolgaival való foglalkozást értem alatta; polisnak
tekintek ugyanakkor mindenféle közösséget, nemcsak a városit.) Médiatudatosság alatt
végső soron tehát azt értem, hogy a művek nem a levegőben lógnak, végső céljuk nem
önmaguk (és alkotóik) létének (megjelenésének) bizonyítéka, hanem valamivel több: érvényes
és érdekes hozzájárulások egy sokszereplős, soktényezős, és legfőképpen sokdimenziós
kép(elmélet)i, illetve tágabban: művészeti, kulturális és politikai diskurzushoz." (Horányi Attila: Egy megnyert tét
Szabó Dezsõ black box
címû sorozatáról, Balkon, 2000/3-4)
Az előadást közvetítjük az interneten, a FotoKlikk konferenciaszobájában. Időpont: 2012. november 7. 19.00 Helyszín: ArtBázis Összművészeti Műhely (1085, Budapest, Horánszky u. 25.)