Németh Domonkos Tamás: ösvénytan / learning paths
Megnyitó / Opening: 2023.05.30., 18:00, Foton Galéria
A kiállítás megnyitja / opening speech: Gálosi Adrienne, esztéta / art theorist
Látogatható / On view: 2023.05.31. - 06.10., szerdától szombatig / W-Sat 14:00-18:00
Kurátor / curator: Varga Domonkos
(EN below)
Németh Domonkos Tamás ösvénytan című első egyéni kiállítása betekintést nyújt az alkotó folyamatban lévő, a természetjárás témájával foglalkozó munkáiba. A turista személyében és működésében az ember-természet viszony számos fontos kérdése tetten érhető, például a város, kultúrtáj és természet elválasztása vagy a természetre vetett, abból tájat formáló esztétizáló tekintet. Mindezen keresztül felsejlik maga a természet, mint társadalmi konstrukció.
Különös figyelemmel fordulhatunk a hagyományos turista-természet interface-ként működő turistatérképek felé, ahogyan Németh a Rippl-Rónai Művészeti Intézet fotográfia képzésén készült mestermunkája is a térképpel foglalkozik – hiszen a feltérképezés nem egyszerűen információ rögzítése, hanem olyan gesztus, amellyel a térkép készítője a saját szempontjai szerint értelmezi és rendszerezi: használatra, fogyasztásra előkészíti az adott területet. A turistatérképek sérüléseit képalkotó eszközként felhasználó diplomaprojekt mellett például infracsapdás és generatív mesterségesintelligencia-programot eltérítő munkákat is láthatunk a Foton Galériában.
Visszatérhetünk hétvégente egy paradicsomi létállapotba a város határát átlépve, ha az eredeti Édenkert fallal körülhatárolt, öntözve művelt terület terület volt? Vagy érjük be a friss levegővel és azzal, hogy a domboldalból, az Aussichtspunktról visszanézhetünk a városra? A némi szeretetteljes iróniát sem nélkülöző kiállítás ilyen és hasonló kérdések megfogalmazásának (barna erdő-) talajaként is szolgál.
A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.
//ENG//
The first solo exhibition of Domonkos Tamás Németh titled learning paths provides an insight into Németh's in-progress works, which revolve around the theme of outdoor tourism. Many important issues of the human-nature relationship can be seen in the person and acts of the tourist: the separation of the city, cultivated landscape, and nature; the aestheticizing look at the environment that forms a landscape from it, and through all of this, nature itself as a social construct.
We can pay special attention to the tourist maps that function as a traditional tourist-nature interface since mapping is more than just a recording of information. It’s a gesture with which the map creator interprets and organizes an area according to his own criteria, preparing it for use and consumption - Németh's master's thesis on photography at the Rippl-Róna Art Institute also deals with the map. In addition to the diploma project that uses the damages of tourist maps as an imaging tool, we can also see works made with hidden cameras or hijacking generative AI.
Can we return to a state of paradise at the weekends by leaving the city's borders, even though the original Garden of Eden was a literal, irrigated agricultural area? Or shall we just enjoy the fresh air and the fact that we can look back at the city from the hillside Aussichtspunkt? With its affectionate irony, the exhibition also serves as a ground (brown limestone, if you will…) for formulating such questions.